Wyjazd na stypendium DAAD do Niemiec

15 września grupa najaktywniejszych członków Koła Naukowego Gospodarki Przestrzennej oraz Stowarzyszenia Studentów Wydziału Geodezji i Kartografii „Geoida” wyruszyła wraz w prodziekanem ds. studenckich, profesorem Andrzejem Pachutą na dwunastodniową podróż po Niemczech dzięki stypendium Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej (DAAD). Długie przygotowania do wyjazdu – od rezerwacji transportu czy noclegów, przez zaproszenia od jednostek naukowych po organizację przewodników po odwiedzanych miastach poskutkowały niezapomnianą podróżą, podczas której piętnaścioro studentów odwiedziło i zwiedziło osiem miast, a w nich liczne instytucje badawcze i uczelnie, a także targi INTERGEO.

f12Pierwszego dnia w drodze do Niemiec odwiedziliśmy czeską Pragę, gdzie mieliśmy okazję odwiedzić m.in. praską starówkę z placem Wacława, rynek z ratuszem o nietypowym zegarze, dzielnicę żydowską Josefov, most Karola, a na drugim brzegu zamek królewski na Hradczanach. Długi spacer zakończony chwilą czasu wolnego, który część poświęciła na spróbowanie czeskich przysmaków, a część choćby na wjechanie kolejką linową na wzgórze Petrzyn, był niepozorną zapowiedzią tego, co czekało nas już w Niemczech.

f41 f40 f42

Kolejnego dnia dotarliśmy do Niemiec i po krótkiej przygodzie ze służbą celną trafiliśmy do Wettzell, gdzie znajduje się obserwatorium Federalnej Agencji Kartografii i Geodezji, po którym zostaliśmy oprowadzeni mogąc zobaczyć różnego rodzaju sprzęty służące do obserwacji przestrzeni kosmicznej, w tym ogromne radary, mogliśmy też wysłuchać wykładów o działalności obserwatorium. Po udanej wizycie w Wettzell dojechaliśmy do niepozornego dwudziestotysięcznego Calw, które było naszym miejscem noclegu na najbliższe dwa dni, podczas których nasza uwaga będzie skupiona na kolejnym mieście – Stuttgarcie. Pobyt w Calw również pozwolił nam na kilka ciekawych spostrzeżeń, takich jak problem z gospodarką odpadami w małych miastach, ciągłe procesy migracyjne czy wyludnianie się ulic w centrum.

f38 70976438_2325332740905434_4603309002544119808_o70637762_2325332207572154_3747691194365247488_o

We wtorek trafiliśmy do Stuttgartu, gdzie braliśmy udział w targach INTERGEO – największych targach w Europie skupiających firmy, organizacje i uczelnie powiązane przede wszystkim z geodezją, ale takżę geoinformatyką i planowaniem przestrzennym. Targi zajęły kilka hal Messe w Stuttgarcie i nie sposób było zwiedzić wszystkie interesujące stoiska w jeden dzień, więc trafiliśmy tam także w dniu kolejnym. Środę jednak rozpoczęliśmy od wizyty na uniwersytecie w Stuttgarcie, gdzie przedstawiciele tamtejszych jednostek opowiadały o projektach, które wykonują, dwójka studentów przedstawiła później działania ich organizacji studenckiej na uczelni, a po części oficjalnej był czas na wymianę doświadczeń przy bawarskich preclach. W dalszej części dnia mieliśmy chwilę na zwiedzenie Stuttgartu, a później „geodezyjna” część studentów pojechała ponownie na targi, a „planistyczna” została w mieście, aby dokładniej je zwiedzić, a następnie po południu dołączyła do reszty osób na targach.

f28f36f37f29

f30f31f2670282171_2328630407242334_3771668532194967552_o70598087_2328629543909087_3523072767085772800_o

f2771007365_2328630587242316_2428855335042154496_oW czwartek wyjechaliśmy do Frankfurtu nad Menem, gdzie odwiedziliśmy Wydział Architektury, Budownictwa i Geomatyki Uniwersytetu Nauk Stosowanych – po posileniu się na tamtejszej stołówce rozmawialiśmy z przedstawicielami wydziału o możliwościach wymian studenckich i studiów za granicą oraz zaprezentowaliśmy Politechnikę i nasze organizacje studenckie. Później mieliśmy krótką chwilę na zobaczenie miasta wraz z jego naziemnym metrem oraz parkiem w miejscu muru miejskich i wyruszyliśmy do kolejnego celu – Bonn.

f25 f23 f22 70406834_2332361260202582_8823999121242193920_o 70515402_2332361450202563_8173058847137595392_o 71137443_2332361500202558_8109660826291404800_o

W dawnej stolicy RFN, Bonn, spędziliśmy trzy dni, podczas których mogliśmy dokładnie zwiedzić miasto, a także odwiedzić dwie jednostki naukowe. W piątek odwiedziliśmy Instytut Budownictwa, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, gdzie powiedzieliśmy się wiele o planowaniu przestrzennym w Niemczech, rozlewaniu się niemieckich miast, a także o transgranicznej współpracy polsko-niemieckiej. Odwiedziliśmy także uniwersytet w Bonn, w którym opowiedziano nam o różnych projektach realizowanych na uczelni, w tym o tych z wykorzystaniem systemów informacji geograficznej, jak wyliczanie potrzebnej ilości zieleni na mieszkańca miasta. Pozostały czas wykorzystaliśmy na zwiedzanie miasta – zobaczyliśmy stare miasto, podczas zwiedzania którego napotkaliśmy tłum protestujących przeciwko zmianom klimatu, i odwiedziliśmy sklep firmowy Haribo, a kolejnego dnia byliśmy m.in. w tutejszym Muzeum Techniki, które spokojnie zasługuje na określenie niemieckiego Centrum Nauki Kopernik. Część studentów wybrała się później do Muzeum Sztuki Nowoczesnej, a część spędzała czas wolny w Freizeitpark Rheinaue pełnym przyjaznych nutrii, aby później odwiedzić promem drugi brzeg Renu.

f17

bonn2

f16 f13

bonn7f15

bonn1

f14  bonn3 bonn4 bonn5 bonn6

f11  bonn8 W niedzielę z Bonn wyruszyliśmy do Hanoweru, gdzie nie mieliśmy uczelni do odwiedzenia, więc udało nam się zobaczyć sporą część starówki, a także operę, ratusz oraz ogromny gmach uniwersytetu, a wieczór spędzić w parku nad jeziorem. Naszym kolejnym punktem był Brunszwik, gdzie odwiedziliśmy Federalny Instytut Metrologii ze wzorem kilograma i metra oraz zegarem atomowym. Niestety jak pogoda dotąd dopisywała, tak w Brunszwiku rozpadało się, więc zwiedziliśmy, ile się dało pod parasolami i wyruszyliśmy do Berlina.

f4hann1 hann2 hann3 hann4 hann5 hann6W Berlinie nie spędziliśmy na razie jednak zbyt wiele czasu, bowiem wyruszyliśmy stamtąd do położonego nieopodal Poczdamu. Zwiedzanie Poczdamu rozpoczęliśmy od Niemieckiego Centrum Badawczego Nauk o Ziemi, gdzie również wysłuchaliśmy kilku prezentacji o wykonywanych tu badaniach, zostaliśmy też oprowadzeni po całkiem malowniczym terenie GFZ. W Poczdamie nie mogliśmy też pominąć zwiedzania pałacowych ogrodów w parku Sanssouci podziwiając aleje zwieńczone XVIII-wiecznym Nowym Pałacem.

pocz6 pocz3 pocz4

pocz pocz1pocz5

Po powrocie do Berlina spędziliśmy wieczór na zwiedzaniu najważniejszych punktów miasta – zobaczyliśmy mur berliński, Alexanderplatz z wieżą telewizyjną i aleję Unter den Linden zakończoną Bramą Brandenburską. Na koniec oficjalnej części zwiedzania weszliśmy na szklaną kopułę Bundestagu, gdzie słuchając audioprzewodnika mogliśmy zapoznać się z układem i historią miasta, a dzięki ekspozycji na dole kopuły dowiedzieć się o podziale i zjednoczeniu Niemiec. Po wizycie część z nas wróciła na zasłużony odpoczynek, a najbardziej zapaleni pasjonaci miast wyruszyli na dalsze zwiedzanie, odwiedzając Pomnik Pomordowanych Żydów Europy, plac Poczdamski z Sony Center oraz Checkpoint Charlie.

ber8 ber9

ber1 ber2 ber3 ber4 Kolejnego dnia odwiedziliśmy tutejszą politechnikę, gdzie wysłuchaliśmy prezentacji o technologii BIM czy o generowaniu modeli 3D miast za pomocą chmur punktów uzyskanych poprzez zastosowanie skanerów LIDAR.  Następnie udaliśmy się do Niemieckiego Centrum Aeronautyki, gdzie zgłębiliśmy tajniki odkrywania Układu Słonecznego – historie dotychczasowych misji kosmicznych z udziałem Niemiec oraz przyszłych misji, a także pobocznych tematów, którymi zajmuje się Centrum. Ostatni wieczór w Niemczech spędziliśmy na swobodnym zwiedzaniu miasta oraz próbowaniu lokalnej kuchni.

ber5 ber6

Podsumowując, po dwunastu dniach bardzo wycieńczającej, ale jakże satysfakcjonującej podróży, wróciliśmy do Warszawy z ogromną dawką wiedzy oraz wieloma nowymi doświadczeniami, a także znajomościami – tak prywatnymi, jak uczelnianymi i branżowymi. Jesteśmy pewni, że za dwa lata studenci – członkowie naszych organizacji po raz kolejny wyruszą na odkrywanie Niemiec w ramach stypendium DAAD.