Niekrótka historia powstawania Farmy Dobrej Woli

9 października 2020 roku miało miejsce ukoronowanie naszych trzyletnich prac nad Farmą Dobrej Woli – wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę nowatorskiego ośrodka dla niepełnosprawnych. Pół roku później, gdy budowa już ruszyła – prześledźmy krok po kroku, jak do tego doszło i jakie było zaangażowanie Koła Naukowe Gospodarki Przestrzennej w powstanie Farmy Dobrej Woli.

Zacznijmy od tego, czym właściwie jest Farma Dobrej Woli. Jest to projekt wykorzystania koncepcji inteligentnych domów i projektowania uniwersalnego w celu stworzenia ośrodka, w którym osoby z niepełnosprawnościami umysłowymi i fizycznymi znajdą dom, opiekę specjalistów i trenerów oraz dostosowaną do swoich możliwości pracę. W projekcie tym najnowsze technologie mają służyć tym najbardziej potrzebującym. Farma powstanie ok. 35 kilometrów od Warszawy, we wsi Janów w gminie Chynów, obok przystanku kolejowego Krężel.

Historia projektu zaczęła się w wakacje 2017 roku, kiedy do przedstawicieli Koła przyszedł Jacek Zalewski – założyciel Stowarzyszenia Dobra Wola. Zaproponował on zaangażowanie nas jako studentów w realizację ośrodka – od etapu planowania, poprzez przygotowanie inwestycji, etap konstrukcyjny aż po zaprojektowanie instalacji, architekturę krajobrazu i wykończenie wnętrz. Przyjęliśmy tę śmiałą propozycję – koordynatorem projektu został nasz członek Krystian Cyganek, który wraz z ówczesną Panią Prezes Katarzyną Goch wykonał wizję lokalną działki, na której miałby powstać ośrodek.

Prace nad ośrodkiem ruszyły z kopyta z początkiem roku akademckiego. W październiku 2017 roku Krystian, koordynator projektu, zwołał spotkanie dla wszystkich zainteresowanych projektem. Do pracy przy projekcie zgłosiło się na początku około trzydziestu chętnych, reprezentujących różne „politechniczne” branże – od planowania przestrzennego, reprezentowanego przez nasze Koło, przez budownictwo, energetykę, architekturę czy druk 3D. Osoby te reprezentowały rozmaite koła naukowe zrzeszające młodych naukowców na naszej Uczelni: Systemy Inteligentnych Budynków, Druku 3D, Energetyki Niekonwencjonalnej, Magazynowania Energii, Zrównoważonych Systemów Budowlanych, Ciepłownictwa i Ogrzewnictwa oraz Wentylacji i Klimatyzacji, a także osoby niezrzeszone w kołach. Zasada projektowania była jedna: projektujemy myśląc o tych, którzy będą korzystać z zaplanowanej przez nas przestrzeni – osobach z różnego rodzaju niepełnosprawnościami – i projektując nie mamy obaw przed wdrażaniem najnowszych technologii. Farma Dobrej Woli nie ma na celu zastępowania rodziców w opiece i wychowywaniu niepełnosprawnych dzieci. Stanowić ma pomoc przede wszystkim dla osób, których rodzice z racji podeszłego wieku lub choroby nie są w stanie zapewnić im kompleksowej opieki.

Dzięki rozpowszechnieniu informacji o projekcie w rozmaitych kołach naukowych projekt rozrósł się wkrótce do ponad stu osób, wśród których najbardziej liczną grupę stanowili członkowie i sympatycy KNGP oraz studenci architektury; wśród uczestników znaleźli się także studenci innych warszawskich uczelni – Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego i Uniwersytetu Warszawskiego. Podzieliliśmy się wówczas na zespoły projektowe, wśród których znalazły się:

  • Zespół Organizacyjny – zapewniający prawidłowy przebieg prac projektowych, koordynację i kontakt między poszczególnymi zespołami, zajmujący się sprawami finansowymi projektu, a także reprezentacją projektu i kontaktem z organami uczelni, organizacjami pozarządowymi, potencjalnymi partnerami oraz urzędami. W pierwszej fazie projektu w jego skład wchodzili: Krystian Cyganek – koordynator projektu, Klaudia Chowaniec, Paulina Głąbikowska, Dominika Kumorek, Jakub Kaczorowski, Katarzyna Krasińska, Konstantyn Czyczkan i Marta Zabost,
  • Zespół Promocji i Pozyskiwania Sponsorów – zajmujący się promocją projektu, pozyskiwaniem sponsorów i partnerów, stroną internetową oraz fanpagem Farmy oraz aspektami graficznymi projektu. W jego skład wchodzili: Klaudia Chowaniec – koordynator zespołu, Grzegorz Koziński, Dominika Kumorek, Jakub Kaczorowski, Sylwia Noga, Zuzanna Kunert i Marta Zabost, Justyna Krawczyk, Oliwia Król, Marek Józefowski i Mariusz Urbański,
  • Zespół Urbanistyczno-Architektoniczny, którego zadaniem było wykonanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej Farmy, zaczynając od podzielenia terenu na strefy, poprzez ukonkretyzowanie każdej części kompleksu aż po utworzenie kształtu i planu budynków, pamiętając o projektowaniu uniwersalnym i ekologicznym, a także konsultowanie projektu oraz wykonanie modeli i makiet. W jego skład wchodzili, przynajmniej przez pewien okres: Krystian Cyganek – koordynator zespołu, Dominika Kumorek – koordynator zespołu, Anna Wodzyńska, Marcin Mikos, Leonard Korago, Jakub Kaczorowski, Piotr Firlej, Marta Zabost, Ewelina Jasik, Emilia Kutyła, Paulina Głąbikowska, Anna Kazimierczak, Klaudia Chowaniec, Elżbieta Bielak, Monika Rustecka, Adam Urbański, Maciej Piskorz i Katarzyna Krasińska,
  • Zespół Science – jego zadaniem było poszukiwanie wszelkiego rodzaju źródłach nowinek, które można zastosować przy tworzeniu Farmy. Jego częścią byli: Katarzyna Goch – koordynator zespołu, Magdalena Gnyp, Anna Horubała, Katarzyna Krasińska, Dominika Kumorek i Bartłomiej Tokarzewski,
  • Zespół Pozyskiwania i Magazynowania Energii – miał za zadanie wykonanie analizy zapotrzebowania Farmy na prąd i ciepło, dobór optymalnych, nowoczesnych i ekologicznych urządzeń do pokrycia zapotrzebowania na moc i energię, oraz analiza ekonomiczna instalacji. Tworzyli go Grzegorz Koziński – koordynator zespołu, Ewa Bartosiewicz, Eryk Czyżewski, Wojciech Godlewski, Nina Jabłońska, Stanisław Jagielski, Michał Jarosiński, Martyna Lis, Daniel Michrowski, Aleksandra Pulkowska, Mateusz Sierakowsk i Oliwia Wdowiak.
  • Zespół Druku 3D – którego zadaniem było wykonywanie modeli 3D obiektów na Farmie na potrzeby projektowania oraz wernisaży, którego koordynatorem był Konstantyn Czyczkan, a członkami – członkowie Koła Naukowego Druku 3D,
  • Zespół Projektowania Zieleni – zajmujący się architekturą krajobrazu na Farmie, między innymi utworzeniem ogrodu sensorycznego. W jego skład wchodzili: Agata Zalewska – koordynator zespołu, Aleksandra Brodnicka, Maciej Malarz, Michelle Mbazuigwe, Joanna Orzińska, Agnieszka Tama, Joanna Woszczyk,
  • Zespół Automatyków – jego celem było zaprojektowanie nowoczesnych instalacji na Farmie, które zgodnie z ideą smart housing ułatwią życie mieszkańcom ośrodka. Jego częścią byli: Konstantyn Czyczkan – koordynator, Łukasz Kobos, Krzysztof Kwiatkowski, Gabriel Lewandowski, Grzegorz Mędryk i Daniel Michrowski,
  • Zespół Instalatorów – zajmował się on projektowaniem wszelkiego rodzaju instalacji, m.in. sanitarnych, potrzebnych do sprawnego funkcjonowania Farmy. Jego członkami byli Małgorzata Jabłońska, Karolina Sowińska, Bartłomiej Tokarzewski i Aleksandra Pawłowska.

wizja1Członkowie Koła Naukowego Gospodarki Przestrzennej wchodzili w skład wielu zespołów projektowych – Organizacyjnego, Urbanistyczno-Architektonicznego, Promocji i Pozyskiwania Sponsorów czy Science. Prace nad koncepcją ośrodka zaczęły się od szerszej wizji lokalnej, która odbyła się 22 października 2017 roku. Następnie rozpoczęły się prace w poszczególnych zespołach. Praca w zespołach była zupełnie wolontariacka, a spotkania zespołów niejednokrotnie trwały wiele godzin, odbywając się nawet kilka razy w tygodniu. W ramach prac nie tylko wykonywano analizy i projekty, ale także organizowano spotkania koordynacyjne, wizje lokalne, a także spotkania m.in. z oligofrenopedagogikami oraz specjalistami ds. organizacji przestrzeni dla niepełnosprawnych.

 

Dzięki wsparciu Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży w ramach programu „Przedsiębiorcza młodzież” otrzymaliśmy dofinansowanie na funkcjonowanie projektu. Odbywaliśmy także szkolenia – z zarządzania projektami czy z projektowania przestrzeni dla niepełnosprawnych.

Zespół Urbanistyczno-Architektoniczny zaczął prace 26 października 2017 roku, w tym samym dniu odbyło się szkolenie z zarządzania projektami dla Zespołu Organizacyjnego. Kolejne spotkania odbywały się bardzo często, miały one charakter projektowy, a także szkoleniowy, jak spotkanie z oligofrenopedagogami, którzy opowiedzieli o życiu osób niepełnosprawnych i ich potrzebach.

13 listopada 2017 roku do pracy przystąpiły zespoły Instalatorów oraz Pozyskiwania i Magazynowania Energii. Po ich pierwszych osiągnięciach miały miejsce konsultacje między zespołami oraz Zespołem Urbanistyczno-Architektonicznym. Niedługo potem odbyło się wspólne spotkanie zespołu z Zespołem Druku 3D aby ustalić kształt makiety 3D Farmy. Prężnie działał już także Zespół Promocji, szeroko rozpowszechniając informacje o projekcie. W listopadzie projekt uzyskał także Patronat Honorowy Politechniki Warszawskiej.

Nie ustawały w działaniu także osoby odpowiedzialne za kontakt z mediami oraz podmiotami zewnętrznymi. 20 listopada pojawił się pierwszy artykuł prasowy o projekcie, 1 grudnia 2017 roku nawiązaliśmy współpracę z wrocławską pracownią projektową KIK ARCHITEKCI, a tego samego dnia po raz pierwszy pojawiliśmy się także w telewizji – w TVP3 Warszawa, oraz w mediach społecznościowych Politechniki Warszawskiej.

Po trzech miesiącach od inauguracji prac w Centrum Zarządzia Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej odbył się pierwszy wernisaż części urbanistyczno-architektonicznej projektu wspartej przez zespoły „techniczne”, na którym zaprezentowaliśmy nasze wstępnie opracowane założenia projektowe (dostępny pod tym linkiem), a także wydrukowaną w 3D makietę projektu, służącą nam do dziś. Powstały projekt Farmy zakłada utworzenie kilkuosobowych inteligentnych domów mieszkalnych, zabudowę socjalną, gospodarczą, rekreacyjną, konferencyjną oraz obiekty specjalistycznej opieki zdrowotnej. Model naszego ośrodka ma zakładać, iż jego mieszkańcy mogą aktywnie uczestniczyć w życiu lokalnej społeczności. Projekt Farmy zakłada także miejsce na sale edukacyjne, przyuczanie do zawodu, przestrzeń do pracy w ogrodzie, hodowli zwierząt gospodarskich oraz dla innych miejsc pracy, dostosowanych do możliwości mieszkańców ośrodka.

 

Po wernisażu kontynuowaliśmy nasze prace w zespołach – uszczegółowiliśmy projekt urbanistyczno-architektoniczny, który przekazaliśmy do pracy zespołom od instalacji. Mieliśmy także okazję w grudnia i styczniu gościć w Radiu Kolor, radiowej Czwórce, Panoramie w TVP2 czy w Teleexpresie.

20 lutego 2018 roku podpisane zostało porozumienie, na mocy którego Politechnika Warszawska stała się Oficjalnym Partnerem Strategicznym projektu.

Prace trwały dalej – projektowaliśmy – przede wszystkim inteligentne i nowoczesne rozwiązania do wykorzystania na Farmie, szkoliliśmy się z Fundacją Polska Bez Barier i odwiedzaliśmy wzorcowe mieszkania dla osób o ograniczonej zdolności ruchowej, braliśmy udział w zajęciach w Zespole Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych, aby lepiej poznać osoby niepełnosprawne, a także występowaliśmy w ogólnopolskich mediach (Radio RDC, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda, Rock Radio, Polskie Radio 24, Go-Local).

23 czerwca 2018 roku odbyło się finałowe spotkanie podsumowujące prace projektowe nad Farmą Dobrej Woli, będące zwieńczeniem niemal roku naszej pracy. Wszystkim studentom wręczono certyfikaty uczestnictwa w projekcie, a najbardziej zaangażowani: : Klaudia Chowaniec, Krystian Cyganek, Konstantyn Czyczkan, Wojciech Godlewski, Paulina Głąbikowska, Jakub Kaczorowski, Leonard Korago, Grzegorz Koziński, Dominika Kumorek, Marcin Mikos, Anna Wodzyńska oraz Marta Zabost otrzymali także specjalnie wykonane z tej okazji statuetki Twórcy Farmy Dobrej Woli. Podczas wydarzenia koordynator projektu – Krystian Cyganek oficjalnie wręczył Prezesowi Stowarzyszenia Dobra Wola – Jackowi Zalewskiemu koncepcję projektową Farmy Dobrej Woli. Oficjalnie zaprezentowano także wizualizację Farmy, wykonaną przez pracownię KIK ARCHITEKCI. Tym samym zakończył się najintensywniejszy okres działania studentów, oficjalnie zakończono działanie zespołów projektowych, jednocześnie zachęcając do dalszego działania – przy promocji, organizacji funduszy i ogólnym wsparciu projektu. Nowymi koordynatorami projektu zostali Krystian Cyganek i Jakub Kaczorowski.

wizka1wizka2Teraz nadszedł czas na ustalenia z samorządem, uzyskanie wszelkiego rodzaju pozwoleń, a także powstanie projektu budowlanego i otrzymanie pozwolenia na budowę. Działania te wymagały wiele czasu, a także długich i żmudnych ustaleń i poprawek. Promowaliśmy też Farmę przy okazji rozmaitych wydarzeń Stowarzyszenia Dobra Wola oraz w dalszym ciągu w mediach (m.in. TVP3, Panorama TVP2, Magazyn Ekspresu Reporterów, Gazeta Wyborcza). 5 listopada 2018 roku na działkę weszli geodeci, aby na podstawie ich pomiarów powstał projekt architektoniczno-budowlany, a 4 czerwca 2019 roku zostały wykonane prace geologiczne. Farma została także wyróżniona przez Politechnikę i została umieszczona jako część wystawy „Inżynierowie w służbie społeczeństwu„, zorganizowanej przez Politechnikę Warszawską w ramach obchodów Święta Politechniki oraz stulecia odzyskania niepodległości Rzeczpospolitej Polskiej. W wakacje 2019 roku wykonane zostało przyłącze energetyczne, a w sierpniu – uzyskano akt notarialny dotyczący działki.

Dalsze prace znacznie spowolniła pandemia koronawirusa, ale w końcu udało się uzyskać pozwolenie na budowę i zakopano kamień węgielny – w czym udział wzięli także nasi przedstawiciele – ale o tym przeczytacie już tutaj.

Teraz przyszedł czas na budowę, która oby następowała jak najszybciej – wraz z dalszym pozyskiwaniem środków, w czym możesz pomóc wchodząc tutaj! A nasi członkowie, i byli członkowie dalej działają przy projekcie i będą przy nim działać aż do końca realizacji 🙂 Zachęcamy do śledzenia postępów na fanpage’u Farmy!